Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021

Usefulness of Exam Questions and Vital Signs for Predicting the Outcome of Objective Vestibular Tests

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Objectives/Hypothesis

To determine the value of standard clinic screening questions and vital signs in predicting abnormal vestibular function, indicated by standard objective diagnostic tests.

Study Design

Retrospective records review.

Methods

We reviewed electronic medical records of 150 patients seen by the neurotologists or the physician assistant they supervised, in an out‐patient tertiary care clinic, between June 2018 and March 2020, and subsequently referred for the complete objective vestibular test battery (VB).

Results

Of standard questions asked during the initial exam about vertigo, disequilibrium, lightheadedness and oscillopsia, only vertigo predicted an abnormal response on the VB. More males than females had abnormal VB responses, P < .05. Pulse was not related to VB score. Significantly more subjects with blood pressure in the range for stage 2 hypertension (blood pressure [BP] stage 2) had abnormal than normal results on the VB, P < .00001. Subjects with BP stage 2 had high rates of diabetes (34.2%) and hypertension (68.4%) as diagnosed by their primary care physicians or cardiologists.

Conclusion

Complaints of subjective vertigo and BP in the range of hypertension stage 2 are most likely to predict abnormal findings on the VB. Therefore, during an examination of a patient who comes in complaining of dizziness, two measures may be the most useful for screening: BP in the range of hypertension type 2, when BP is taken by a nurse, and a question to determine whether or not the patient has true vertigo.

Level of Evidence

3. Laryngoscope, 2021

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Arachnoid granulations bulging into the transverse sinus, sigmoid sinus, straight sinus, and confluens sinuum: a magnetic resonance imaging study

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Surg Radiol Anat. 2021 Feb 26. doi: 10.1007/s00276-021-02719-4. Online ahead of print.

ABSTRACT

PURPOSE: Few studies have explored arachnoid granulations (AGs) bulging into the cranial dural sinuses using contrast-enhanced magnetic resonance imaging (MRI). This study aimed to explore such AGs in the transverse (TS), sigmoid (SigS), and straight (StS) sinuses, and confluens sinuum (ConfS) using thin-sliced, contrast MRI.

METHODS: A total of 102 patients with intact dura l sinuses underwent thin-sliced, contrast MRI in the axial, coronal, and sagittal planes.

RESULTS: In 88.2%, more than one AG was identified in the TS and SigS, StS, and ConfS. In the TS, AGs were identified in 40.2% on the right side and 37.3% on the left and were frequently located in the middle and lateral thirds. In the SigS, AGs were identified on the right in 17.6% and on the left in 18.6% in the distal region. In the StS, AGs were identified in 35.3% of cases, most frequently located in the proximal third, followed by the distal third. In the ConfS, AGs were identified in 20.6% of cases. Furthermore, in 23.5%, a collection of multiple AGs of varying sizes was found in the TS. A statistical difference was not shown between the mean age of 90 patients with AGs and that of 12 patients without identifiable AGs.

CONCLUSIONS: Bulging AGs may more frequently found in the TS. Thin-sliced, contrast MRI is useful for delineating AGs.

PMID:33635406 | DOI:10.1007/s00276-021-02719-4

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Blutstillung im Bereich der A. sphenopalatina und A. ethmoidalis anterior

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 236-239
DOI: 10.1055/a-1331-1772



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Diagnose und Differenzialdiagnose von peripheren und zentralen Schwindelsyndromen

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 176-183
DOI: 10.1055/a-1057-3239

Die Diagnose der verschiedenen peripheren und zentralen Schwindelsyndrome basiert auf einer systematischen Anamnese und kombinierten klinischen Untersuchung der vestibulären, okulomotorischen und zerebellären Systeme. Die wichtigsten apparativen diagnostischen Verfahren sind der Video-Kopfimpulstest und die kalorische Testung. Die Diagnosestellung ist durch die neuen Diagnosekriterien der Bárány-Society vereinfacht worden (www.jvr-web.org/ICVD.html).
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Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Chirurgische Voraussetzungen für eine gute Stimmprothesenfunktion und ein Kanülen-freies Tracheostoma bei laryngektomierten Patienten

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 174-175
DOI: 10.1055/a-1242-5148



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Primäre Rekonstruktion der ableitenden Tränenwege nach Trauma – bikanalikulonasale Schienung mit autostabilen Silikonverweilsonden

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 211-216
DOI: 10.1055/a-1307-3164

Verletzungen des medialen Lidwinkels können alle Abschnitte der ableitenden Tränenwege (TNW) involvieren. Je nach Alter der Patienten finden sich typische Verletzungsmuster. Die chirurgische Tränenwegsrekonstruktion durch 2 autostabile („selbsthaltende") monokanalikulonasale Silikonverweilsonden soll anhand von 2 Fallberichten beschrieben werden. Ein 6 Jahre altes Mädchen zeigte infolge eines Hundebisses (Rottweiler) neben schwerwiegenden Kopfverletzungen eine tiefe periokuläre Weichteilwunde mit Tränenwegsbeteiligung. Der Canaliculus lacrimalis inferior war durchtrennt und der Canaliculus lacrimalis communis war vom Tränensack abgerissen. Schwerste Weichteilverletzungen ausgehend vom Unterlid erstreckten sich bis zur Wange und Nase. Mittels nahtfixierten monokanalikulonasalen Silikonverweilsonden und Kanalikulusnähten sowie einer schichtweisen Weichteilrekonstruktion wurde n die TNW und das Lid rekonstruiert. 18 Monate postoperativ zeigt sich eine diskrete Depression der medialen Unterlidkante bei sonst guter Funktion. Der 2. Fall berichtet von einem 43 Jahre alten Fleischereifachangestellten, der sich mit einem Messer eine tiefe Wunde des medialen Lidwinkels zuzog. Bei dem erwachsenen Patienten waren beide Tränenröhrchen weit proximal (sakkusnah) sowie das mediale Lidbändchen und der M. orbicularis oculi durchtrennt. Nach Einbringen zweier monokanalikulonasaler Silikonverweilsonden wurde eine mikrochirurgische Rekonstruktion vorgenommen. Das Follow-up bei diesem Patienten beträgt 6 Monate. Klinisch und funktionell bestand abschließend bei beiden Patienten kein Anhalt für eine Tränenabflussstörung. Zeitgleich können mehrere Abschnitte der TNW verletzt sein. Das Erkennen und das korrekte Zuordnen des Verletzungsmusters in Hinblick auf Schädigungsart, ‑grad und die anatomische Lokalisation sind grundlegend für eine adäquate Rekonstruktion der TNW. Ein schichtweiser Wundverschluss von innen nach außen unter Berücksichtigung der topografischen Anatomie ist obligat. Die Wiederherstellung der funktionellen Einheit von Lidern und TNW ist hierbei anzustreben. Autostabile monokanalikulonasale Silikonverweilsonden können nach Trauma zur Schienung beider Tränenröhrchen sowohl bei Kindern als auch Erwachsenen zur Anwendung kommen.
[...]

Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Postoperative Komplikationen im Alter: Prognosemodell zur Risikobewertung

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 166-167
DOI: 10.1055/a-1298-7148



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Pharynxschwäche als Hauptursache der postoperativen Dysphagie identifiziert

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 165-166
DOI: 10.1055/a-1353-7942



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Liebe Kolleginnen und Kollegen, liebe Freunde der LRO,

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 160-161
DOI: 10.1055/a-1331-1660



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Larynxmaske oder endotracheale Intubation während einer Adenotomie bei Kindern

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 163-164
DOI: 10.1055/a-1256-5076



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Aus der Gutachtenpraxis: Die 6. Auflage der „Königsteiner Empfehlung“ ist erschienen

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Laryngorhinootologie 2021; 100: 217-221
DOI: 10.1055/a-1331-1717



Georg Thieme Verlag KG Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

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Metabolic syndrome and postoperative thyroidectomy outcomes

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Novel imaging classification system of nodal disease in human papillomavirus‐mediated oropharyngeal squamous cell carcinoma prognostic of patient outcomes

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Abstract

Background

Matted nodes in human papillomavirus (HPV)‐mediated oropharyngeal squamous cell carcinoma (OPC) is an independent predictor of distant metastases and decreased overall survival. We aimed to classify imaging patterns of metastatic lymphadenopathy, analyze our classification system for reproducibility, and assess its prognostic value.

Methods

The metastatic lymphadenopathy was classified based on radiological characteristics for 216 patients with HPV‐mediated OPC. Patient outcomes were compared and inter‐rater reliability was calculated.

Results

The presence of ≥3 abutting lymph nodes with imaging features of surrounding extranodal extension (ENE), one subtype of matted nodes, was associated with worse 5‐year overall survival, overall recurrence‐free survival, regional recurrence‐free survival, and distant recurrence‐free survival (p ≤ 0.03). Other patterns were not significantly associated with outcome measures. Overall inter‐rater agreement was substantial (κ = 0.73).

Conclusion

One subtype of matted nodes defined by ≥3 abutting lymph nodes with imaging features of surrounding ENE is the radiological marker of worst prognosis.

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